MENU
PDF Opties

Lokale heffingen

Algemeen

Op basis van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de paragraaf lokale heffingen ten minste:

  1. de geraamde inkomsten
  2. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen
  3. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen
  4. een aanduiding van de lokale lastendruk
  5. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid

De baten met betrekking tot de lokale heffingen bedragen in € 1.000:

Soort

2019

Onroerendezaakbelasting gebruikers

2.003

Onroerendezaakbelasting eigenaren

10.877

Roerende woon- en bedrijfsruimtebelastingen

12

Afvalstoffenheffing

11.465

Reinigingsrecht

60

Rioolheffing

6.657

Parkeerbelastingen

2.279

Reclamebelasting

150

Precariobelasting

214

Hondenbelasting

406

Leges

2.750

Lijkbezorgingsrechten

317

Marktgelden

175

Toeristenbelasting

50

Totaal baten

37.415

Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen

Het beleid voor de uitvoering van heffing en invordering van de lokale heffingen is gericht op het waarborgen van een zo hoog mogelijke kwaliteit en continuïteit tegen zo laag mogelijke kosten (efficiency). Daarbij wordt er op lastendrukverdeling gelet en wordt zoveel mogelijk het profijtbeginsel toegepast. Als uitgangspunt geldt dat de lokale lasten jaarlijks worden verhoogd voor inflatie. Voor de onroerende zaakbelastingen wordt het consumentenprijsindexcijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari van het voorafgaande jaar als basis gebruikt. Het CBS heeft het inflatiepercentage van januari 2018 vastgesteld op 1,5%.

Kostentoerekening en kostendekkendheid

Voor de lokale heffingen geldt als wettelijke norm, dat deze niet boven het niveau van kostendekkendheid uit mogen komen.

Tabel kostendekkendheid 2019

bedragen x € 1.000

Afvalstoffen

heffing

Riool

heffing

Wabo

leges

Kosten taakveld(en), inclusief (omslag)rente

8.610

4.751

1.293

Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen

60

-

-

Netto kosten taakveld

8.550

4.751

1.293

Toe te rekenen kosten straatreiniging en regionale brandweer

739

739

129

Overhead inclusief (omslag)rente

1.295

734

378

Btw

1.194

682

-

Totale lasten

11.778

6.906

1.800

Opbrengst heffingen

11.465

6.657

2.000

Kortingsruimte duurzaamheid

-

-

-200

Onttrekking aan voorziening

313

249

-

Totale baten

11.778

6.906

1.800

Dekkingspercentage

100%

100%

100%

Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)
De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenaren- en een gebruikersbelasting voor niet-woningen.

Roerende woon- en bedrijfsruimtebelastingen (RZB)
Deze belasting wordt ook wel de roerendezaakbelasting genoemd, vanwege de aanvulling op en de gelijkenis met de OZB. Deze belasting wordt geheven op alle roerende zaken zoals woonschepen, woonwagens en kiosken. De heffingspercentages zijn gelijk aan die van de OZB.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is verplicht tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. Voor de dekking van de kosten wordt afvalstoffenheffing geheven. Het tarief van de afvalstoffenheffing wordt gebaseerd op de kosten van onder andere inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en toerekening van overhead, gedeeld door het aantal huishoudens.

Reinigingsrecht
Reinigingsrecht wordt nog uitsluitend geheven van bedrijven voor het ondergronds inzamelen van bedrijfsafval. Het tarief van het reinigingsrecht wordt gebaseerd op de kosten van onder andere inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en toerekening van overhead.

Rioolheffing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van het afval- en regenwater en het verwerken van overtollig grondwater. De heffing mag maximaal kostendekkend zijn en alleen worden gebruikt voor de dekking van de kosten die in de wet genoemd zijn. Voor de beoordeling van de kostendekkendheid stellen wij periodiek het Gemeentelijk RioleringsPlan op.

In Purmerend is de heffingsgrondslag voor eigenaren een vast bedrag per aangesloten eigendom. De heffingsgrondslag voor gebruikers is gekoppeld aan het waterverbruik in kubieke meters (m3). Hierbij is gekozen voor een tarief per hele eenheid tot 300 m3. De raad heeft besloten dit niet verder te differentiëren, gezien de flink stijgende perceptiekosten versus het relatief kleine voordeel voor de inwoners.

Parkeerbelastingen
Parkeerbelastingen zijn te onderscheiden in een belasting voor feitelijk parkeren en een belasting voor parkeervergunningen. Beide dienen ter regulering van het parkeren, zoals vastgesteld in het parkeerbeleid. De handhaving door middel van de naheffingsaanslag is de zogenaamde fiscalisering van parkeerboetes. Dit geldt alleen voor het parkeren bij automaten waarbij geen- of onvoldoende parkeergeld betaald is. Jaarlijks wordt het maximumtarief van de naheffingsaanslag vastgesteld door het Rijk.

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven van degene die een voorwerp of voorwerpen op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond heeft, dan wel degene voor wie dat voorwerp/die voorwerpen op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond aanwezig is. De gemeente voert jaarlijks een inventarisatie uit aan de hand waarvan de precariobelasting wordt opgelegd.

Hondenbelasting
Hondenbelasting is van oorsprong een regulerende belasting ter beperking van het aantal honden. Omdat er sprake is van een belasting geldt hier geen maximumtarief en/of spelregel ten aanzien van kostendekkendheid. De geraamde kosten van het hondenbeleid zijn overigens nagenoeg gelijk aan de geraamde baten in verband met hondenbelasting.

Reclamebelasting
De opbrengst van reclamebelasting wordt na aftrek van de perceptiekosten onder voorwaarden beschikbaar gesteld aan de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend. Reclamebelasting wordt geheven in een vastgesteld gebied voor openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Leges
Voor reisdocumenten, rijbewijs en akten burgerlijke stand bepaalt het Rijk het maximaal te heffen bedrag. De overige leges worden verhoogd met het consumentenprijsindexcijfer van het CBS. Afwijken van dit percentage is mogelijk, wanneer de kostenontwikkeling voor de afzonderlijke activiteiten dit noodzakelijk maken.

Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten worden onder meer geheven voor het gebruik van de aula, het begraven van stoffelijke overschotten en het bijzetten van asbussen in de urnenmuur. Purmerend streeft hierbij naar kostendekkende tarieven, waarin rekening is gehouden met de kosten van het onderhoud van de gemeentelijke begraafplaats.

Marktgelden
Marktgelden worden geheven op zowel reguliere weekmarkten als incidentele marktdagen en bestaan uit tarieven voor het plaatsen van marktkramen en het parkeren bij markten.

Toeristenbelasting
Met ingang van 2017 wordt er toeristenbelasting in Purmerend geheven. Belastingplichtigen zijn geïnformeerd over deze heffing en over de wijze waarop zij een nachtverblijfregister moeten bijhouden. De opbrengst toeristenbelasting is geraamd op € 50.000. De heffing van de toeristenbelasting vindt achteraf plaats omdat dan pas het aantal overnachtingen bekend zijn. In januari 2019 worden de aangiftenformulieren 2018 verstuurd en zal blijken of de geraamde opbrengst van € 50.000 gerealiseerd is.

Een aanduiding van de lokale belastingdruk

Om een indicatie te geven van de lokale belastingdruk houden we rekening met de volgende belastingsoorten: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Voor OZB kan bij woonschepen worden gelezen: belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten. De OZB en de afvalstoffenheffing zijn op alle huishoudens van toepassing, de rioolheffing alleen voor percelen die op de riolering zijn aangesloten. We geven de lokale belastingdruk aan voor:

  • eenpersoonshuishoudens in een eigen woning
  • eenpersoonshuishoudens in een huurwoning
  • meerpersoonshuishoudens in een eigen woning
  • meerpersoonshuishoudens in een huurwoning

Voor de berekening van de OZB is uitgegaan van de gemiddelde woningwaarde in Purmerend volgens de Atlas van de lokale lasten. Deze bedraagt in 2018 € 206.000.

 Bedragen in euro's

Eenpersoonshuishoudens

Meerpersoonshuishoudens

Jaar

Eigen woning

Huurwoning

Eigen woning

Huurwoning

2018

721

374

721

374

2019

729

388

729

388

Wijziging

+8

+14

+8

+14

Rangordeoverzicht woonlastenmonitor 2018

Gemeente

Rangorde

Bedrag

2018

Rangorde

2017

Nederland gemiddeld

-

€ 721

-

Alkmaar

13

€ 578

8

Hoorn

130

€ 709

127

Heerhugowaard

76

€ 668

65

Den Helder

139

€ 714

135

Edam-Volendam

142

€ 715

121

Wormerland

322

€ 832

299

Purmerend

153

€ 721

144

Beemster

361

€ 893

335

Waterland

243

€ 768

257

Zaanstad

328

€ 839

316

Landsmeer

344

€ 857

355

Bron: Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
Op nummer 1 staat de gemeente met de laagste lasten. Uit bovenstaande tabel blijkt de plaats van Purmerend in het landelijk overzicht en ten opzichte van de ISW-gemeenten en de gemeenten in Noord-Holland Noord van vergelijkbare omvang.

Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid

Voor belastingplichtigen met lage inkomens bestaat de mogelijkheid van gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de belasting. Kwijtschelding is alleen mogelijk voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Kwijtschelding is mogelijk wanneer aan de voorwaarden van de Invorderingswet 1990 is voldaan, met dien verstande dat wij uitgaan van 100% van de relevante bijstandsnorm. Richtlijnen voor het verlenen van kwijtschelding staan in het Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid van 12 februari 2013.