We behartigen de belangen van Purmerend bij het zoeken naar een oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen na 2020 zowel op het hoofdwegennet (A7) als het binnenstedelijke net, zoals Laan der Continenten, Gorslaan, Gedempte Where en Salvdor Allendelaan.
De bereikbaarheid van de binnenstad met de auto wordt verbeterd door de realisatie van een parkeerverwijssysteem, het weren van doorgaand verkeer richting de A7, inzet van slimme verkeersregelinstallaties en onderzoek naar (flexibele) parkeeroplossingen. Verder zal de doorstroming van het autoverkeer binnen de gemeente daar waar mogelijk is verbeterd worden door betere afstemming van de verkeerslichten of vergroten van de capaciteit. Ook willen wij het elektrisch rijden stimuleren door meer oplaadpunten aan te leggen.
Wij willen het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren door kwalitatief goede en voldoende (auto- en fiets)parkeervoorzieningen bij de bushaltes te realiseren en de prijsreductie voor oudere minima in stand te houden. Wij onderzoeken of er voldoende fietsstallingsplaatsen zijn bij de belangrijkste bushaltes (Jan Blankenbrug-Tramplein). In overleg met de Vervoerregio zoeken we naar oplossingen voor mogelijke knelpunten.
De busconcessies Waterland en Zaanstreek gaan eind 2021 samen verder in één concessie. De voorbereidingen van het programma van Eisen starten eind 2018 en lopen door in 2019. Wij zullen de belangen van de Purmerendse reiziger behartigen en inbrengen bij de Vervoerregio. Uitgangspunt bij de nieuwe busconcessie is CO2 neutraal vervoer (electrisch of waterstof).
We gaan in 2019 door met het verbeteren van fietspaden. De uitvoering van de fietspaden langs de Waterlandlaan en de Purmersteenweg worden in 2019 afgerond.
Wij willen de verkeersveiligheid in nauw overleg met de betrokkenen (school, ouders, VVN etc.) rondom scholen verbeteren.