MENU
PDF Opties

Wat gaan we daarvoor doen

Beleidsveld kunst en cultuur

  • Samen met de instellingen en amateurkunstverenigingen werken we aan een divers en kwalitatief hoogwaardig cultureel aanbod.
  • We zetten in op versterkte samenwerking tussen culturele instellingen en meer bekendheid van het cultureel aanbod, onder andere door de verbinding met andere beleidsterreinen te zoeken, zoals economie en toerisme.
  • Kunst en cultuur kan als middel fungeren om de participatie van kwetsbare mensen te bevorderen.
  • We zetten in op de versterking van het onderwijs met sport en cultuurlessen, zodat alle kinderen hiermee in contact komen.
  • We werken aan adequate huisvesting van onze culturele instellingen, waaronder RTV Purmerend en P3.
  • In het kader van stadspromotie werken we aan een VVV functie in samenwerking met het Purmerends Museum.
  • Wij onderzoeken de mogelijkheden van een jaarlijks terugkerende cultuurwedstrijd voor alle jongeren.

Beleidsveld sport en recreatie

  • We zetten in op de versterking van het onderwijs met sport en cultuur, zodat een aantrekkende werking voor sport- en cultuurverenigingen ontstaat en tot meer verbinding tussen partijen en beleidsvelden leidt.
  • In overleg met de sportwereld wordt een onderzoek gedaan naar de behoefte van het sportaanbod en de sportaccommodaties met het oog op de toekomst.
  • We stimuleren verenigingen tot innovatie.
  • We faciliteren waar mogelijk de maatschappelijke beweeg- en sportinitiatieven van inwoners of instellingen.
  • Breedtesport blijven wij bevorderen met extra aandacht voor het ondersteunen van topsporters.
  • Op het moment dat kunstgrasvelden aan vervanging toe zijn, wordt in overleg met de verenigingen gekeken naar de beste vervanging op basis van veiligheid, gezondheid, bespeelbaarheid en kosten.
  • Wij gaan onderzoeken hoe wij bewegingsonderwijs kunnen stimuleren in het onderwijs.
  • Wij willen nieuwe vormen van sport in georganiseerd verband stimuleren; hierbij kan gedacht worden aan padel en dynamic tennis.
  • Wij gaan onderzoeken of sponsoring door buitenreclame bij sportcomplexen mogelijk is. Alle sportverenigingen moeten kunnen profiteren van deze extra inkomsten.

Beleidsveld wijkmanagement

We continueren het wijkmanagement. De wijkmanager is ondersteunend in de wijk en schakelt interne en externe partijen in daar waar nodig. Met werken in wijken, waarin het resultaat voor buiten leidend is, worden meldingen snel en accuraat opgelost. Eind 2018 ontvangt u de evaluatie "werken in wijken".

Beleidsveld jeugd

  • Er wordt ingezet op het vroegtijdig herkennen van opgroeiproblemen bij de allerjongsten.
  • Door de professionals uit het onderwijs en de jeugdhulp met elkaar in verbinding te brengen, ontstaat er een samenwerking die de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Deze ingezette lijn willen we voortzetten.
  • De jeugdgezondheidszorg (JGZ) werkt meer op maat; de jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen komen vaker bij gezinnen en scholen in de wijk om daar ondersteuning te bieden en voorlichting te geven. Deze pilot wordt geëvalueerd.
  • Het effect van mediation bij complexe echtscheiding en de tijdelijke woonplekken voor alleenstaande volwassenen in een echtscheidingsituatie worden gemonitord.
  • Het loket jeugd werkt aan kortere lijnen tussen ketenpartners en het samen optrekken in casuïstiek. Deze ontwikkeling zal ook dit jaar doorgezet worden.
  • Vanaf 2018 is gestart met de vernieuwde werkwijze in de specialistische jeugdhulp in de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Hierdoor is de ondersteuningsbehoefte van de jeugdige en het gezin meer centraal komen te staan. Deze nieuwe manier van werken moet leiden tot een vereenvoudiging en verbeteringen voor gezinnen. Vanaf 2019 wordt gestart met het regionaal sturen op het behaalde resultaat en vanaf 2020 wordt het resultaat gekoppeld aan mogelijke financiële consequenties.
  • Leerplicht, RMC en het jongerenloket werken samen met het onderwijs aan een zo goed mogelijke aansluiting op de arbeidsmarkt of een keuze voor studie en beroep. Deze ondersteuning eindigt niet op 18 jaar, maar kan langer doorlopen indien nodig.
  • Er worden nieuwe afspraken gemaakt voor het organiseren van het aanbod jeugdbescherming en jeugdreclassering, deze maatregelen worden geleverd door de Gecertificeerde Instellingen. De grootste doelgroep zijn gezinnen met psychische problemen en/of huiselijk geweld. Bij de inkoop van deze diensten werkt Purmerend samen met de 14 gemeenten uit regio's Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland.
  • Niet alle ouders zijn in staat om duurzaam veiligheid te creëren voor zichzelf en hun kinderen. Het vraagt een andere aanpak dan we tot nu toe hebben gedaan om kinderen en hun ouders te beschermen tegen herhaald geweld en de effecten van gebeurtenissen uit het verleden. Samen met lokale en regionale partners gaan we ernstige gezinssituaties zodanig ondersteunen dat herhaling zoveel mogelijk voorkomen wordt en duurzaam herstel voor de betrokken ouders en de kinderen kan plaatsvinden.
  • Opgroeien van kinderen in het eigen gezin heeft de voorkeur. Als dat tijdelijk niet mogelijk is, dan is het belangrijk dat er een derde milieu is: een plek waar kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en opgroeien. Wij bieden een extra mogelijkheid: Buurtgezinnen, waarbij gezinnen andere gezinnen ondersteunen. Een vorm van pleegzorg-light.
  • Het is belangrijk dat er voldoende aanbod is van pleegouders. Alle belemmeringen die hierbij een rol spelen brengen we in beeld en waar mogelijk bieden wij ondersteuning bij het werven van pleegouders.

Beleidsveld onderwijs

  • De betrokkenen partijen in de regio werken samen bij een sluitende thuiszittersaanpak om te realiseren dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit.
  • We zetten in op het stimuleren van bewegen voor kinderen vanaf 2 jaar.
  • Samen met ouders, leerlingen en scholen gaan wij een onderwijsagenda opstellen.
  • Scholen krijgen een vast aanspreekpunt binnen de gemeente waar zij signalen van bijvoorbeeld armoede of gezondheid kunnen melden.
  • Wij gaan de mogelijkheid onderzoeken voor het ontwikkelen van integrale kindcentra.
  • Wij stemmen met de partijen in de arbeidsmarktregio en de scholen (VO en MBO) af wie verantwoordelijk is voor kwetsbare jongeren en hun ondersteuning.
  • We zetten in op de versterking van het onderwijs met sport en cultuur ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de kinderen. Sport en cultuur hebben een belangrijke ontmoetings- en identiteitsfunctie: kinderen zijn hierdoor beter in staat hun sociaal netwerk te ontwikkelen.
  • Op het gebied van armoede, sociaal emotionele ontwikkeling, gezondheid, duurzaamheid en drugs wordt er gewerkt aan een voorlichtingsaanbod voor ouders en kind tot en met het voortgezet onderwijs.
  • We zeten vroeg in om de taalvaardigheid van kinderen en hun ouders te stimuleren, dit doen we samen met partners als CJG, peuterspeelzalen, kinderopvang, bibliotheek en het onderwijs.
  • De inzet van schoolmaatschappelijk werk wordt meer flexibel om maatwerk mogelijk te maken.
  • Onderwijsbesturen en de gemeenten in de regio Waterland blijven samenwerken voor de Schakelklas (PO) en de Internationale Schakelklas (VO) om goed onderwijs aan jonge asielzoekers en andere nieuwkomers te waarborgen.

Beleidsveld maatschappelijke ondersteuning

  • We verbeteren de bekendheid van de sociale wijkteams in de breedte.
  • De rol als toezichthouder Wmo van de GGD wordt geëvalueerd, omdat de pilot in 2019 afloopt.
  • Het contract voor het Aanvullend openbaar vervoer loopt af per 1 juni 2019. De regio Waterland verkent de mogelijkheden om het gezamenlijk aan te besteden.
  • In gesprek met de GGD worden de werkzaamheden, activiteiten en diensten nader afgestemd op de behoeften van de Purmerendse inwoners en de daarbij passende werkwijze.
  • In 2017 is het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een beperking in werking getreden. Hiervoor wordt een meerjarenplan opgesteld welke in 2019 wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Uitgangspunt voor de uitvoering zijn de bestaande budgetten.
  • We zetten in op een betere verbinding tussen de Wmo en Wet langdurige zorg.
  • In het kader van onze aanpak eenzaamheid wordt BuurtBLIK uitgevoerd. Dit innovatieve project koppelt het activiteitenaanbod voor ouderen in Purmerend enerzijds en potentiële deelnemers anderzijds op een verfrissende wijze aan elkaar. Twintig 70-plussers gaan zélf op onderzoek uit en maken een filmreportage. De rode draad in de reportages is de moed om over de drempel te gaan en ergens op af te stappen.
  • Wij zetten in op de bevordering van het langer thuis blijven wonen.
  • Het aantal mensen in Purmerend met dementie neemt de komende jaren toe. We werken samen met partners in de stad en regio aan een dementievriendelijke gemeente en willen daar in 2019 handen en voeten aan geven.
  • We zetten extra in op de aanpak van verward gedrag en de personen die daarmee kampen. Dit doen we door de inzet van ervaringsdeskundigen en het verbeteren van de verbinding met de specialistische zorg en woningcoörperaties.
  • We gaan verder met de doorontwikkeling en vernieuwing van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Hierbij krijgt het terugdringen van de wachtlijsten prioriteit. Hiervoor gaan wij op zoek naar mogelijkheden voor kleinschalige projecten voor begeleid zelfstandig wonen in de wijken.
  • Wij zetten in op voorkoming, signalering en aanpak van ouderenmishandeling.
  • Purmerend blijft regenbooggemeente en actief in het vergroten van de veiligheid en sociale acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en/of transgenders (LHBT). Het Rijk heeft besloten dit programma de komende jaren financieel en inhoudelijk te blijven ondersteunen.
  • In 2019 komt een voorstel voor de realisatie van een voorziening voor chronisch verslaafden in combinatie met een nieuwe locatie voor de nachtopvang.
  • Wij ondersteunen en ontlasten mantelzorgers, jong en oud, waar het mogelijk is.

Beleidsveld werk en inkomen

  • 1 Januari 2018 is Werkom van start gegaan. De focus in 2019 ligt op de verdere implementatie van de inrichting van Werkom. Daarnaast richten wij ons op de ontwikkeling en innovatie zodat het aanbod zo goed mogelijk aan kan sluiten bij de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • We zetten in op het wegnemen van belemmeringen bij het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • In 2018 zijn de eerste werkplekken ‘beschut werk nieuw’ ingevuld en zijn we gestart met de uitwerking van een structurele oplossing voor de arbeidsovereenkomst van deze nieuwe instromers. Landelijke ontwikkelingen hebben hierop invloed, in 2019 wordt helder hoe wij hier mee om kunnen gaan.
  • De evaluatie van de minimaregelingen wordt nader uitgewerkt.
  • In het kader van het Armoedebeleid wordt nog meer ingezet op preventie. Het Rijk stelt hier tijdelijk extra middelen voor beschikbaar.
  • Wij starten met de poule bewindvoerders op basis van een pilot conform de motie. De effecten hiervan monitoren we tussentijds.
  • In 2019 plaatst de gemeente 6,5 fte in het kader van sociaal rendement.
  • De regeling MeerDoen wordt gerichter ingezet, daarbij wordt gebruik gemaakt van de kennis en expertise van onze partners in de wijk.
  • We ontwikkelen activiteiten om het aantal mensen dat in armoede leeft terug te dringen.

Bestuurlijke producten 2019

Bestuurlijk product

Jaartal

Kwartaal

Sportnota

2019

1e kwartaal