(bedragen x € 1.000) | Rekening
| Primitieve
| Begroting 2018
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -119.848 | -125.648 | -126.135 | -130.624 | -132.816 | -134.776 | -135.589 |
Baten | 29.888 | 30.502 | 28.244 | 28.940 | 30.957 | 32.147 | 32.602 |
Saldo | -89.959 | -95.146 | -97.891 | -101.684 | -101.860 | -102.629 | -102.987 |
Het saldo daalt met € 3.793.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de lasten met € 4.489.000 en een stijging van de baten met € 696.000.
(bedragen x € 1.000) | Rekening
| Primitieve
| Begroting 2018
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | |||||||
Lasten | -7.391 | -7.659 | -7.540 | -7.959 | -7.799 | -7.727 | -7.734 |
Baten | 1.445 | 1.550 | 1.297 | 1.297 | 1.297 | 1.297 | 1.297 |
-5.946 | -6.109 | -6.243 | -6.662 | -6.502 | -6.430 | -6.437 | |
BV022 Sport en recreatie | |||||||
Lasten | -6.499 | -8.255 | -7.347 | -8.344 | -8.520 | -8.823 | -8.761 |
Baten | 766 | 1.061 | 1.055 | 1.060 | 1.064 | 1.062 | 1.062 |
-5.732 | -7.194 | -6.293 | -7.284 | -7.457 | -7.761 | -7.699 | |
BV023 Wijkmanagement | |||||||
Lasten | -637 | -771 | -746 | -810 | -821 | -832 | -843 |
-637 | -771 | -746 | -810 | -821 | -832 | -843 | |
BV024 Jeugd | |||||||
Lasten | -20.981 | -21.864 | -22.230 | -23.885 | -23.955 | -24.117 | -24.197 |
Baten | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-20.930 | -21.864 | -22.230 | -23.885 | -23.955 | -24.117 | -24.197 | |
BV025 Onderwijs | |||||||
Lasten | -9.905 | -9.570 | -9.853 | -10.174 | -10.229 | -10.787 | -11.068 |
Baten | 1.288 | 1.316 | 1.495 | 1.292 | 1.718 | 2.143 | 2.568 |
-8.617 | -8.255 | -8.358 | -8.881 | -8.510 | -8.643 | -8.500 | |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | |||||||
Lasten | -31.775 | -34.578 | -35.564 | -37.137 | -38.357 | -38.890 | -39.423 |
Baten | 1.963 | 1.792 | 1.213 | 1.407 | 1.924 | 2.011 | 2.041 |
-29.812 | -32.787 | -34.351 | -35.730 | -36.433 | -36.879 | -37.382 | |
BV027 Werk en inkomen | |||||||
Lasten | -42.660 | -42.951 | -42.856 | -42.316 | -43.136 | -43.601 | -43.564 |
Baten | 24.375 | 24.784 | 23.184 | 23.884 | 24.954 | 25.635 | 25.635 |
-18.284 | -18.166 | -19.671 | -18.432 | -18.182 | -17.967 | -17.929 |
Lagere/hogere lasten doorbelasting salarissen
Binnen het programma is een vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting salarissen doorgevoerd. Bij de vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting van salarissen, heeft gelijktijdig actualisatie plaatsgevonden van de verdeling van de lasten naar taakgebieden. Dat heeft een effect op alle beleidsvelden in de vorm van een verlaging of verhoging van de doorbelasting met ingang van 2019. Per saldo is de nieuwe wijze van doorbelasten budgettair neutraal binnen het programma.
De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018 zijn:
Beleidsveld Kunst en cultuur
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Lagere lasten exploitatie diversen | 61 | |
Actiepunten coalitieakkoord: | ||
Realisatie volwaardige VVV i.c.m. Museum Purmerend | -64 | |
Optimaliseren huisvesting P3 | -262 | |
Adequate huisvesting RTV Purmerend | -154 | |
Totaal lasten en baten | -419 |
Lagere lasten diversen
Hieronder vallen de lagere kapitaallasten en de vanaf 2019 verhoogde taakstelling Purmaryn.
Actiepunten coalitieakkoord
Er wordt een volwaardige VVV gerealiseerd in het pand van het Purmerends museum, in combinatie met de museum winkel.P3 wordt verbouwd, ook wordt er diverse technische apparatuur vervangen.RTV Purmerend krijgt een grotere ruimte. Deze wordt aangepast naar een adequaat niveau van huisvesting.
Beleidsveld Sport en recreatie
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere kapitaallasten i.v.m. afwikkeling / gereedmelding investeringen in 2018 | -1.058 | |
Hogere lasten subsidies | -52 | |
Lagere lasten doorbelasting salarissen | 109 | |
Overige mutaties in lasten en baten | 4 | 5 |
-997 | 5 |
Hogere kapitaallasten
In 2018 zijn diverse nieuwbouw-, renovatie- en vervangingsinvesteringen gerealiseerd, waarvoor in 2019 de afschrijvingen starten. Dit betreft o.a.:
Hogere lasten subsidies
De periodieke subsidie die Stichting Spurd jaarlijks van de gemeente ontvangt als dekking voor de kosten voor het organiseren van sportactiviteiten, stijgt ten opzichte van 2018 met € 52.000.
Lagere lasten doorbelasting salarissen
Bij de vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting van salarissen, heeft gelijktijdig actualisatie plaatsgevonden van de verdeling van de lasten naar taakgebieden. Hierdoor verlaagt de doorbelasting vanaf 2019 met ca. € 109.000.
Beleidsveld Wijkmanagement
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten doorbelasting salariskosten | -64 | |
Totaal lasten en baten | -64 |
Beleidsveld Jeugd
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten uitzonderlijke kosten Pleegzorg | -5 | |
Hogere lasten subsidies lokale inzet, ambulante zorg | -218 | |
Lagere lasten doorbelasting salarissen | 71 | |
Diversen | 2 | |
Actiepunten coalitieakkoord | ||
Passende zorg in de wijk | -111 | |
Autonome ontwikkeling: | ||
Volume groei en prijsstijging Jeugd | -1.394 | |
Totaal lasten en baten | -1.655 |
Hogere lasten ambulante zorg
De inzet van praktijkondersteuners (POH) is nu structureel vertaald in de begroting, wat € 120.000 aan hogere lasten met zich meebrengt. Daarnaast leveren aanbieders meer zorg, waardoor de lasten stijgen € 82.000.
Actiepunten coalitieakkoord
Passende zorg in de wijk; deze aanpak zorgt voor extra inzet van professionals in de wijk en op school voor die kinderen of jongeren en ouders die dat nodig hebben. Hierdoor stijgen de lasten met € 111.000.
Volumegroei en prijsstijging jeugd
Ten opzichte van 2017 is er in 2018 een stijging te zien in het aantal nieuwe kinderen dat instroomt. Naast deze volume stijging is ook de prijsstijging hoger dan de in de begroting opgenomen 1,5%. Beide stijgingen zijn landelijk waargenomen trends. Daarbij komt dat de vraag naar zwaardere zorg stijgt, wat een extra kostenverhogend effect heeft. Om te voorkomen dat Purmerend structureel te kort begroot voor de jeugdzorg, is een budgetverhoging noodzakelijk.
Beleidsveld Onderwijs
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten subsidie peuterspeelzalen | -50 | |
Lagere baten huuropbrengsten maatschappelijk vastgoed | -491 | |
Hogere lasten en baten Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid | -287 | 287 |
Overige kleine mutaties in lasten en baten | 16 | 1 |
-321 | -203 |
Hogere lasten subsidie peuterspeelzalen
De budgetruimte voor subsidies aan peuterspeelzalen stijgt in 2019 met € 50.000 naar aanleiding van de meicirculaire waarin een extra decentralisatie uitkering beschikbaar is gesteld voor taakintensivering voorschoolse voorzieningen ten behoeve van peuters.
Lagere baten huuropbrengsten maatschappelijk vastgoed
De baten dalen met ingang van 2019 met € 491.000 in verband met het wegvallen van de huuropbrengst voor Spinnekop 2. Het Regio College heeft de huur opgezegd, wegens overgang naar een nieuwe locatie.
Hogere lasten en baten Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid
Door bijstelling van de rijksbijdrage GOAB per gemeente (2018-2022) naar aanleiding van de nieuwe verdeling middelen onderwijskansenbeleid voor scholen en gemeenten, stijgt de bestedingsruimte voor het onderwijsachterstandenbeleid in 2019 met € 287.000.
Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten voorliggende voorzieningen | -109 | |
Hogere lasten maatwerkvoorzieningen (hulpmiddelen etc.) | -433 | |
Hogere lasten innovatieve woonruimten | -364 | |
Hogere baten i.v.m. verhuur innovatieve woonvomen (units Etserstraat, Karekietpark, Westerweg en Kanaaldijk) + huur Riekstraat | 168 | |
Hogere lasten doorbelasting salarissen | -455 | |
Diversen | 8 | 26 |
Actiepunten coalitieakkoord: | ||
Hogere lasten wijkpleinfunctie | -220 | |
Totaal lasten en baten | -1.573 | 194 |
Actiepunten coalitieakkoord
Subsidie voor SWPZ wordt in 2019 verhoogd met € 220.000 om de wijkpleinfunctie in stand te houden, waardoor ouderen langer thuis kunnen wonen.
Beleidsveld Werk en inkomen
Bedragen x 1.000 | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten en baten actualisatie gebundelde uitkeringen | -549 | 750 |
Korting gemeentefonds uitvoeringskosten | 527 | |
Lagere lasten SW-geïndiceerden | 448 | |
Lagere lasten werkinstrumenten | 96 | |
Overige mutaties in lasten en baten | 18 | -50 |
Totaal lasten en baten | 540 | 700 |
Hogere lasten en baten gebundelde uitkeringen (BUIG)
De te ontvangen BUIG-uitkering is in de meerjarenbegroting in overeenstemming gebracht met de voorlopige beschikking voor 2018 en de daarbij behorende prognoses voor de jaren 2019-2022, zoals voorlopig vastgesteld door het Rijk. Dit betekent een stijging in de lasten van € 549.000 en een stijging in de baten van € 750.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018. Een nadere toelichting op de BUIG-uitkering is gegeven in de raadsbrief van 31 oktober 2017 (kenmerk 1397270).
Korting gemeentefonds uitvoeringskosten
In verband met de daling in het aantal uitkeringsgerechtigden is er in het gemeentefonds een korting doorgevoerd op de vergoeding voor de uitvoeringskosten voor het beleidsveld. Voor 2019 is deze korting € 527.000 oplopend naar € 843.000 in 2022.
Lagere lasten SW geïndiceerden
Met de invoering van de participatiewet hebben gemeenten de ruimte om binnen de kaders van de wet het beschut werk 'nieuw' zelf te organiseren. De gemeenten Purmerend en Zaanstad hebben deze taak o.a. belegd bij het participatiebedrijf Werkom. Instroom op basis van de oude regeling is met ingang van 1 januari 2015 gestopt, maar de regeling is nog wel aktief voor de doelgroep die hier eerder aanspraak op kon maken. De omvang van deze groep neemt op basis van natuurlijk verloop (bijv. pensionering) wel jaarlijks af. De lasten dalen daarom ten opzichte van 2018 naar verwachting met € 448.000.
Lagere lasten werkinstrumenten participatie
Vanuit het voormalige Bureau Werk was in 2018 eenmalig een verhoogd budget voor werkinstrumenten (werkgeversstimulering) beschikbaar ter ondersteuning bij participatietrajecten. Met de overgang van taken naar het participatiebedrijf Werkom komt dit budget m.i.v. 2019 geheel te vervallen. De lasten dalen daardoor met € 96.000
In de begroting zijn voor de verschillende beleidsvelden ontrekkingen uit de reserves opgenomen.
Jeugd: Er wordt € 1.394.000 onttrokken uit de Reserve transitie 3D om de stijging van de kosten in de jeugdzorg voor 2019 incidenteel op te vangen. Vanaf 2020 zijn de kosten structureel meegenomen in de meerjarenbegroting.
Maatschappelijke ondersteuning: Er wordt € 220.000 onttrokken uit de Reserve risico 3D om eenmalig de kosten van de Wijkpleinfunctie te dekken. Vanaf 2020 zijn de kosten structureel meegenomen in de meerjarenbegroting.
Onderwijs: voorgenomen investeringen zijn € 773.000
Vanaf 2018 is het jeugdhulpstelsel in de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland verregaand vernieuwd. De vernieuwingen binnen de jeugdhulp zijn erop gericht om vanaf 2018 resultaatgericht te werken, namelijk op basis van de ondersteuningsbehoefte van het gezin in plaats van op het aanbod van instellingen. De gemeenten kopen daartoe in 2018 specialistische jeugdhulp in om de resultaten van een breed perspectiefplan van een gezin, dat vooraf wordt opgesteld, integraal te kunnen realiseren. Het gezin krijgt de hulp die nodig is. De financiële impact van de conversie naar resultaatgerichte jeugdhulp is op het moment van het samenstellen van deze begroting nog niet duidelijk. Risico's die benoemd kunnen worden zijn het afschaffen van de huidige budgetplafonds en de nieuwe wijze van financiering van de zorg (70% bij aanvang zorg en 30% bij einde zorg). Om deze risico's te beheersen investeren we in de toegang, om daar waar het mogelijk is de doorstroom naar (duurdere) tweedelijnszorg te beperken. Tevens kunnen we bij een eventuele overschrijding van het budget de Reserve risico's 3D inzetten. Mocht deze reserve niet voldoende zijn, wordt voorgesteld om de Reserve transitie 3D aan te spreken.
Gemeenten zijn via een AMvB verplicht de kosten van de nieuwe loonschalen bij de Wmo huishoudelijke hulp mee te nemen in de tarieven. Bij het opstellen van de begroting waren de gesprekken met de zorgaanbieders over de hoogte van de nieuwe tarieven nog gaande. Het risico bestaat dat het nu geraamde bedrag onvoldoende blijkt te zijn.
Het kabinet wil in 2019 een vaste maximale bijdrage Wmo van € 17,50 invoeren. Vanaf 2020 gaat het abonnementstarief gelden. Purmerend verlaagde in 2018 al het tarief. Uit de cijfers tot juli 2018 is nog geen duidelijk effect te zien van een 'aanzuigende werking' door dit tarief. Of dat na landelijke invoering ook uitblijft is niet in te schatten. Het risico bestaat dat het nu geraamde bedrag onvoldoende blijkt te zijn.
(bedragen x € 1.000) | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 |
---|---|---|---|---|
Purmerend onder stoom | -100 | |||
Bureau werk bijdrage en werkinstrumenten | 50 | |||
Sociaal rendement garantiebanen | -157 | |||
Huurderving Spinnekop 2 | -301 | |||
Extra inzet passende zorg in de wijk | -111 | |||
Totaal | -519 | -100 |