MENU
PDF Opties

Wat mag het kosten

(bedragen x € 1.000)

Rekening
2017

Primitieve
begroting 2018

Begroting 2018
(bijgesteld)

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Lasten

-119.848

-125.648

-126.135

-130.624

-132.816

-134.776

-135.589

Baten

29.888

30.502

28.244

28.940

30.957

32.147

32.602

Saldo

-89.959

-95.146

-97.891

-101.684

-101.860

-102.629

-102.987

Het saldo daalt met € 3.793.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de lasten met € 4.489.000 en een stijging van de baten met € 696.000.

(bedragen x € 1.000)

Rekening
2017

Primitieve
begroting 2018

Begroting 2018
(bijgesteld)

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

-7.391

-7.659

-7.540

-7.959

-7.799

-7.727

-7.734

Baten

1.445

1.550

1.297

1.297

1.297

1.297

1.297

-5.946

-6.109

-6.243

-6.662

-6.502

-6.430

-6.437

BV022 Sport en recreatie

Lasten

-6.499

-8.255

-7.347

-8.344

-8.520

-8.823

-8.761

Baten

766

1.061

1.055

1.060

1.064

1.062

1.062

-5.732

-7.194

-6.293

-7.284

-7.457

-7.761

-7.699

BV023 Wijkmanagement

Lasten

-637

-771

-746

-810

-821

-832

-843

-637

-771

-746

-810

-821

-832

-843

BV024 Jeugd

Lasten

-20.981

-21.864

-22.230

-23.885

-23.955

-24.117

-24.197

Baten

51

0

0

0

0

0

0

-20.930

-21.864

-22.230

-23.885

-23.955

-24.117

-24.197

BV025 Onderwijs

Lasten

-9.905

-9.570

-9.853

-10.174

-10.229

-10.787

-11.068

Baten

1.288

1.316

1.495

1.292

1.718

2.143

2.568

-8.617

-8.255

-8.358

-8.881

-8.510

-8.643

-8.500

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

-31.775

-34.578

-35.564

-37.137

-38.357

-38.890

-39.423

Baten

1.963

1.792

1.213

1.407

1.924

2.011

2.041

-29.812

-32.787

-34.351

-35.730

-36.433

-36.879

-37.382

BV027 Werk en inkomen

Lasten

-42.660

-42.951

-42.856

-42.316

-43.136

-43.601

-43.564

Baten

24.375

24.784

23.184

23.884

24.954

25.635

25.635

-18.284

-18.166

-19.671

-18.432

-18.182

-17.967

-17.929

ontwikkeling Exploitatie 2018-2019


Lagere/hogere lasten doorbelasting salarissen
Binnen het programma is een vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting salarissen doorgevoerd. Bij de vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting van salarissen, heeft gelijktijdig actualisatie plaatsgevonden van de verdeling van de lasten naar taakgebieden. Dat heeft een effect op alle beleidsvelden in de vorm van een verlaging of verhoging van de doorbelasting met ingang van 2019. Per saldo is de nieuwe wijze van doorbelasten budgettair neutraal binnen het programma.

De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018 zijn:

Beleidsveld Kunst en cultuur

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Lagere lasten exploitatie diversen

61

Actiepunten coalitieakkoord:

Realisatie volwaardige VVV i.c.m. Museum Purmerend

-64

Optimaliseren huisvesting P3

-262

Adequate huisvesting RTV Purmerend

-154

Totaal lasten en baten

-419

Lagere lasten diversen
Hieronder vallen de lagere kapitaallasten en de vanaf 2019 verhoogde taakstelling Purmaryn.

Actiepunten coalitieakkoord
Er wordt een volwaardige VVV gerealiseerd in het pand van het Purmerends museum, in combinatie met de museum winkel.P3 wordt verbouwd, ook wordt er diverse technische apparatuur vervangen.RTV Purmerend krijgt een grotere ruimte. Deze wordt aangepast naar een adequaat niveau van huisvesting.

Beleidsveld Sport en recreatie

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere kapitaallasten i.v.m. afwikkeling / gereedmelding investeringen in 2018

-1.058

Hogere lasten subsidies

-52

Lagere lasten doorbelasting salarissen

109

Overige mutaties in lasten en baten

4

5

-997

5

Hogere kapitaallasten

In 2018 zijn diverse nieuwbouw-, renovatie- en vervangingsinvesteringen gerealiseerd, waarvoor in 2019 de afschrijvingen starten. Dit betreft o.a.:

  • Speelvoorzieningen (€ 84.000)
  • Zwembad (€ 410.000)
  • Multifunctionele sporthal (€ 473.000)
  • Diverse buitensportaccomodaties (€ 91.000)

Hogere lasten subsidies

De periodieke subsidie die Stichting Spurd jaarlijks van de gemeente ontvangt als dekking voor de kosten voor het organiseren van sportactiviteiten, stijgt ten opzichte van 2018 met € 52.000.

Lagere lasten doorbelasting salarissen

Bij de vereenvoudiging van de administratieve doorbelasting van salarissen, heeft gelijktijdig actualisatie plaatsgevonden van de verdeling van de lasten naar taakgebieden. Hierdoor verlaagt de doorbelasting vanaf 2019 met ca. € 109.000.

Beleidsveld Wijkmanagement

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere lasten doorbelasting salariskosten

-64

Totaal lasten en baten

-64

Beleidsveld Jeugd

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere lasten uitzonderlijke kosten Pleegzorg

-5

Hogere lasten subsidies lokale inzet, ambulante zorg

-218

Lagere lasten doorbelasting salarissen

71

Diversen

2

Actiepunten coalitieakkoord

Passende zorg in de wijk

-111

Autonome ontwikkeling:

Volume groei en prijsstijging Jeugd

-1.394

Totaal lasten en baten

-1.655

Hogere lasten ambulante zorg
De inzet van praktijkondersteuners (POH) is nu structureel vertaald in de begroting, wat € 120.000 aan hogere lasten met zich meebrengt. Daarnaast leveren aanbieders meer zorg, waardoor de lasten stijgen € 82.000.

Actiepunten coalitieakkoord
Passende zorg in de wijk; deze aanpak zorgt voor extra inzet van professionals in de wijk en op school voor die kinderen of jongeren en ouders die dat nodig hebben. Hierdoor stijgen de lasten met € 111.000.

Volumegroei en prijsstijging jeugd
Ten opzichte van 2017 is er in 2018 een stijging te zien in het aantal nieuwe kinderen dat instroomt. Naast deze volume stijging is ook de prijsstijging hoger dan de in de begroting opgenomen 1,5%. Beide stijgingen zijn landelijk waargenomen trends. Daarbij komt dat de vraag naar zwaardere zorg stijgt, wat een extra kostenverhogend effect heeft. Om te voorkomen dat Purmerend structureel te kort begroot voor de jeugdzorg, is een budgetverhoging noodzakelijk.

Beleidsveld Onderwijs

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere lasten subsidie peuterspeelzalen

-50

Lagere baten huuropbrengsten maatschappelijk vastgoed

-491

Hogere lasten en baten Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid

-287

287

Overige kleine mutaties in lasten en baten

16

1

-321

-203

Hogere lasten subsidie peuterspeelzalen

De budgetruimte voor subsidies aan peuterspeelzalen stijgt in 2019 met € 50.000 naar aanleiding van de meicirculaire waarin een extra decentralisatie uitkering beschikbaar is gesteld voor taakintensivering voorschoolse voorzieningen ten behoeve van peuters.

Lagere baten huuropbrengsten maatschappelijk vastgoed

De baten dalen met ingang van 2019 met € 491.000 in verband met het wegvallen van de huuropbrengst voor Spinnekop 2. Het Regio College heeft de huur opgezegd, wegens overgang naar een nieuwe locatie.

Hogere lasten en baten Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid

Door bijstelling van de rijksbijdrage GOAB per gemeente (2018-2022) naar aanleiding van de nieuwe verdeling middelen onderwijskansenbeleid voor scholen en gemeenten, stijgt de bestedingsruimte voor het onderwijsachterstandenbeleid in 2019 met € 287.000.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere lasten voorliggende voorzieningen

-109

Hogere lasten maatwerkvoorzieningen (hulpmiddelen etc.)

-433

Hogere lasten innovatieve woonruimten

-364

Hogere baten i.v.m. verhuur innovatieve woonvomen (units Etserstraat, Karekietpark, Westerweg en Kanaaldijk) + huur Riekstraat

168

Hogere lasten doorbelasting salarissen

-455

Diversen

8

26

Actiepunten coalitieakkoord:

Hogere lasten wijkpleinfunctie

-220

Totaal lasten en baten

-1.573

194

  • Hogere lasten voorliggende voorzieningen door hogere subsidies voor instellingen.
  • Hogere lasten voor de nieuwe jaarschijf van het hulpmiddelen krediet Wmo, conform raadsvoorstel nr 1420274.
  • Hogere lasten voor het realiseren van 118 tijdelijke woningen, conform raadsvoorstel 1425091. Daar tegenover staan ook hogere baten (huurinkomsten). Overigens is er nog structureel geld gereserveerd voor de realisatie van een voorziening voor chronisch verslaafden.

Actiepunten coalitieakkoord

Subsidie voor SWPZ wordt in 2019 verhoogd met € 220.000 om de wijkpleinfunctie in stand te houden, waardoor ouderen langer thuis kunnen wonen.

Beleidsveld Werk en inkomen

Bedragen x 1.000

Lasten

Baten

Hogere lasten en baten actualisatie gebundelde uitkeringen

-549

750

Korting gemeentefonds uitvoeringskosten

527

Lagere lasten SW-geïndiceerden

448

Lagere lasten werkinstrumenten

96

Overige mutaties in lasten en baten

18

-50

Totaal lasten en baten

540

700

Hogere lasten en baten gebundelde uitkeringen (BUIG)

De te ontvangen BUIG-uitkering is in de meerjarenbegroting in overeenstemming gebracht met de voorlopige beschikking voor 2018 en de daarbij behorende prognoses voor de jaren 2019-2022, zoals voorlopig vastgesteld door het Rijk. Dit betekent een stijging in de lasten van € 549.000 en een stijging in de baten van € 750.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2018. Een nadere toelichting op de BUIG-uitkering is gegeven in de raadsbrief van 31 oktober 2017 (kenmerk 1397270).

Korting gemeentefonds uitvoeringskosten

In verband met de daling in het aantal uitkeringsgerechtigden is er in het gemeentefonds een korting doorgevoerd op de vergoeding voor de uitvoeringskosten voor het beleidsveld. Voor 2019 is deze korting € 527.000 oplopend naar € 843.000 in 2022.

Lagere lasten SW geïndiceerden

Met de invoering van de participatiewet hebben gemeenten de ruimte om binnen de kaders van de wet het beschut werk 'nieuw' zelf te organiseren. De gemeenten Purmerend en Zaanstad hebben deze taak o.a. belegd bij het participatiebedrijf Werkom. Instroom op basis van de oude regeling is met ingang van 1 januari 2015 gestopt, maar de regeling is nog wel aktief voor de doelgroep die hier eerder aanspraak op kon maken. De omvang van deze groep neemt op basis van natuurlijk verloop (bijv. pensionering) wel jaarlijks af. De lasten dalen daarom ten opzichte van 2018 naar verwachting met € 448.000.

Lagere lasten werkinstrumenten participatie

Vanuit het voormalige Bureau Werk was in 2018 eenmalig een verhoogd budget voor werkinstrumenten (werkgeversstimulering) beschikbaar ter ondersteuning bij participatietrajecten. Met de overgang van taken naar het participatiebedrijf Werkom komt dit budget m.i.v. 2019 geheel te vervallen. De lasten dalen daardoor met € 96.000

Reserves

In de begroting zijn voor de verschillende beleidsvelden ontrekkingen uit de reserves opgenomen.
Jeugd: Er wordt € 1.394.000 onttrokken uit de Reserve transitie 3D om de stijging van de kosten in de jeugdzorg voor 2019 incidenteel op te vangen. Vanaf 2020 zijn de kosten structureel meegenomen in de meerjarenbegroting.
Maatschappelijke ondersteuning: Er wordt € 220.000 onttrokken uit de Reserve risico 3D om eenmalig de kosten van de Wijkpleinfunctie te dekken. Vanaf 2020 zijn de kosten structureel meegenomen in de meerjarenbegroting.

Investeringen

Onderwijs: voorgenomen investeringen zijn € 773.000

  • OPSO De Weidevogels, Loirestraat, 1e uitbreiding, € 61.000
  • Waterlandschool (uitbreiding 285 m2), € 582.000
  • Loods Dierenwelzijn en NME, Trimpad 1, € 130.000

Risico

Vanaf 2018 is het jeugdhulpstelsel in de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland verregaand vernieuwd. De vernieuwingen binnen de jeugdhulp zijn erop gericht om vanaf 2018 resultaatgericht te werken, namelijk op basis van de ondersteuningsbehoefte van het gezin in plaats van op het aanbod van instellingen. De gemeenten kopen daartoe in 2018 specialistische jeugdhulp in om de resultaten van een breed perspectiefplan van een gezin, dat vooraf wordt opgesteld, integraal te kunnen realiseren. Het gezin krijgt de hulp die nodig is. De financiële impact van de conversie naar resultaatgerichte jeugdhulp is op het moment van het samenstellen van deze begroting nog niet duidelijk. Risico's die benoemd kunnen worden zijn het afschaffen van de huidige budgetplafonds en de nieuwe wijze van financiering van de zorg (70% bij aanvang zorg en 30% bij einde zorg). Om deze risico's te beheersen investeren we in de toegang, om daar waar het mogelijk is de doorstroom naar (duurdere) tweedelijnszorg te beperken. Tevens kunnen we bij een eventuele overschrijding van het budget de Reserve risico's 3D inzetten. Mocht deze reserve niet voldoende zijn, wordt voorgesteld om de Reserve transitie 3D aan te spreken.

Gemeenten zijn via een AMvB verplicht de kosten van de nieuwe loonschalen bij de Wmo huishoudelijke hulp mee te nemen in de tarieven. Bij het opstellen van de begroting waren de gesprekken met de zorgaanbieders over de hoogte van de nieuwe tarieven nog gaande. Het risico bestaat dat het nu geraamde bedrag onvoldoende blijkt te zijn.

Het kabinet wil in 2019 een vaste maximale bijdrage Wmo van € 17,50 invoeren. Vanaf 2020 gaat het abonnementstarief gelden. Purmerend verlaagde in 2018 al het tarief. Uit de cijfers tot juli 2018 is nog geen duidelijk effect te zien van een 'aanzuigende werking' door dit tarief. Of dat na landelijke invoering ook uitblijft is niet in te schatten. Het risico bestaat dat het nu geraamde bedrag onvoldoende blijkt te zijn.

Incidentele baten en lasten

(bedragen x € 1.000)

Begroot

2019

Begroot

2020

Begroot

2021

Begroot

2022

Purmerend onder stoom

-100

Bureau werk bijdrage en werkinstrumenten

50

Sociaal rendement garantiebanen

-157

Huurderving Spinnekop 2

-301

Extra inzet passende zorg in de wijk

-111

Totaal

-519

-100